ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДІВ МАТЕМАТИЧНОГО ТА КОМП’ЮТЕРНОГО МОДЕЛЮВАННЯ ДЛЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ФАРМАКОКІНЕТИЧНИХ ПРОЦЕСІВ

Автор(и)

  • Наталія Василівна Стучинська Національний медичний університет імені О. О. Богомольця, Україна https://orcid.org/0000-0002-5583-899X
  • Галина Валентинівна Храпійчук Національний медичний університет ім. О. О. Богомольця, Україна https://orcid.org/0009-0008-6978-5850

DOI:

https://doi.org/10.20998/2222-0631.2025.01(8).15

Ключові слова:

дидактика навчання, моделювання, біофізика, медична фізика, фармакокінетичні моделі, цифрові компетенції

Анотація

В роботі проведено аналіз можливостей використання методів математичного та комп’ютерного моделювання для опису процесів, що від- буваються в організмі при різних способах введення лікарських засобів (ЛЗ). Автори детально розглядають фармакокінетичні моделі, що адекватно описують найбільш уживані у медичній практиці способи введення лікарських засобів – однокамерну лінійну модель, однокамер- ну лінійну модель з депо. Розглядають етапи створення відповідних моделей за допомогою диференціальних рівнянь, методи їх розв’язання, аналізують отримані результати та ілюструють їх графіками. Ці фармакокінетичні моделі дають змогу достатньо добре описати процеси, що відбуваються при одноразовій ін’єкції в кров, інфузії, пероральному і внутрішньом’язовому введенні лікарських препаратів. Водночас розу- міння сутності цих процесів є базовим для створення інноваційних методів, здатних забезпечити ефективний фармацевтичний супровід в умовах сучасного технологічного прогресу. Автори обґрунтовують доцільність використання систем комп’ютерної математики (на прикладі MathCad) для аналізу фармакокінетичних моделей. Широкі можливості програми MathCad дають змогу оперативно змінювати вихідні пара- метри (сталу елімінації, коефіцієнти розчинення і всмоктування, швидкість інфузії тощо), моделюючи різні сценарії розподілу та зміни кон- центрації лікарського препарату в організмі при різних способах його введення. У статті автори демонструють спектр можливостей застосу- вання методів комп’ютерного моделювання при підготовці майбутніх фахівців галузі охорони здоров’я. Показано, що уміння застосовувати методи моделювання для розв’язання практичних завдань у сучасній медицині є важливою складовою професійної компетентності сучасно- го лікаря та фармацевта. На прикладі однокамерних фармакокінетичних моделей продемонстровано методику синергетичного поєднання фундаментальних (біофізики, математики, комп’ютерного моделювання) та фахових клінічних дисциплін. Натреновані до автоматизму вміння моделювати і аналізувати подібні процеси складають основу дослідницької компетентності і дають змогу виконувати проєкти з тран- сдермального (підшкірного) введення ЛЗ чи інших новаторських технологій, основами яких майбутні лікарі мають оволодіти в процесі на- вчання в медичних університетах. Розроблена дидактична система орієнтована на вивчення математичних та комп’ютерних методів моде- лювання та їх широке використання у наукових дослідженнях і професійних кейсах.

Біографії авторів

Наталія Василівна Стучинська, Національний медичний університет імені О. О. Богомольця

Доктор педагогічних наук, професор, завідувачка кафедри медичної і біологічної фізики та інформатики

Галина Валентинівна Храпійчук, Національний медичний університет ім. О. О. Богомольця

Кандидат фізико-математичних наук, доцент кафедри медичної і біологічної фізики та інформатики

Посилання

Steven G. Krantz. A primer of mathematical writing. Second edition. Mathematical Association of America. 2016, 261. DOI: 10.48550/arXiv. 1612.04888.

Chalyy O. V., Stuchyns'ka N. V., Melenyevs'ka A. V. Vyshha matematyka. Navchal'nyy posibnyk dly studentiv vyshhykh medychnykh i farmatsevtychnykh zakladiv. Kyiv, Tekhnika Publ., 2001, 204 p.

Chalyy O. V., Tsekhmister Ya. V., Agapov V. T., Chalyy K. O., Melenyevs'ka A. V., Murashko M. I., Oliynyk O. I., Radchenko N. F. Medychna ta biologhichna fizyka pidruchnyk dlya stud. vyshhykh med. (farm). navch. Zakladiv. Vinnytsia, Nova Knyga Publ., 2017. 528 p.

Stuchynska N. V. Navchannya medychnoyi i biologhichnoyi fizyky zasobamy IKT: analiz dosvidu [Teaching Medical and Biological Physics Using ICT Tools: Experience Analysis]. Information Technologies and Learning Tools. 2012, no. 32(6). DOI: 10.33407/itlt.v32i6.763.

Ghar'kava V. F., Bandura V. M., Ghaysha O. O., Ighnatova T. V., Red'kina Ye. A., Luk"yanchuk V. D., Prozorova Gh. O. Komp"yuterne modelyuvannya ta informatsiyni tekhnologiyi v farmatsiyi: monografiya [Computer Modeling and Information Technologies in Pharmacy: Monograph]. Warsaw, RS Global Sp., 2021. 43 p. DOI: 10.31435/rsglobal/029.

Bulakh Ye., Voytenko L. P., Kryvenko I. P. Komp"yuterne modelyuvannya u farmatsiyi : navch. posib. / 2-e vyd., vypr. [Computer Modeling in Pharmacy: Textbook / 2nd edition, corrected].]. VSV "Medytsyna", 2017. 208 p.

Kovalyova O. Vprovadzhennya symulyatsiynykh tekhnologiy navchannya v medychnu osvitu [Implementation of Simulation-Based Learning Technologies in Medical Education]. Neperervna profesiyna : osvita teoriya i praktyka. Seriya : Pedagogichni nauky [Continuing Professional Education: Theory and Practice. Series: Pedagogical Sciences]. 2019, vol. 1(58), pp. 36–41. DOI: 10.28925/1609-8595.2019.1.3641.

Kulyk A., Revenok V., Kulyk Ya., Nikol's'kyy O. (2024). Rozrobka, vprovadzhennya i vykorystannya program-symulyatoriv laboratornykh robit z medychnoyi ta biologichnoyi fizyky [Development, Implementation, and Use of Simulator Programs for Laboratory Exercises in Medical and Biological Physics]. Informatsiyni tekhnologiyi ta komp"yuterna inzheneriya [Information Technologies and Computer Engineering]. 2024, no. 59(1), pp. 166–173. DOI: 10.31649/1999-9941-2024-59-1-166-173.

Kuchyn Iu., Vlasenko O., Melnyk V., Stuchynska N., Kucherenko I., Mykytenko P. Simulation training and virtual patients as a component of classroom training of future doctors under covid-19 conditions. Wiadomosci lekarskie (Warsaw, Poland : 1960). 2022, vol. 75, pp. 1118–1123. DOI: 10.36740/WLek202205112.

Yuriy R., Huzchenko S., Lobach N., Karbovanets O., Bokova S., Isychk L. Modern digital learning and simulation technologies in higher medical education: definitions, innovative potential Amazonia Investiga. 2022, no. 11(60), pp. 53–61. DOI: 10.34069/AI/2022.60.12.6.

Stuchyns'ka N. V., Shmorghun A. V., Moroz L. Yu. Integratsiya znan' pry vyvchenni pryrodnycho-naukovykh dystsyplin u klasakh medychnogo ta biologhichnogo profilyu [Integration of knowledge in teaching natural science disciplines in medical and biological profile classes]. Visnyk Chernigivs'kogo natsional'nogo pedagogichnogo universytetu imeni T. G. Shevchenka. Seriya: Pedagogichni nauky [Herald of the Taras Shevchenko National Pedagogical University of Chernihiv. Series: Pedagogical Sciences]. Chernigiv, ChNPU Publ., 2010, pp. 154–158.

Stuchynska N., Ostapovych N., Belous I., Mazurenko Ju., Zakusilova T. Game-based technologies in teaching professionally oriented natural sciences to the future doctors. Nuances estudos sobre Educação. 2020, no. 31, pp. 1–16. DOI: 10.32930/nuances.v31i0.8215.

Stadnichenko S. M. Modelyuvannya v profesiyniy osviti maybutnikh likariv i farmatsevtiv [Modeling in the Professional Education of Future Doctors and Pharmacists]. Naukovi zapysky. Seriya : Pedagogichni nauky [Scientific Notes. Series: Pedagogical Sciences]. 2019, no. 183, pp. 158–162. DOI: 10.36550/2415-7988-2019-1-183-158-162.

Sukhovirs'ka L. P., Lungol O. M., Zadorozhna O. V. Systemy virtual'nykh laboratornykh robit z biofizyky yak zasoby realizatsiyi pryntsypu profesiynoyi spryamovanosti navchannya studentiv [Virtual Laboratory Systems in Biophysics as Means of Implementing the Principle of Professional Orientation in Student Education]. Informatsiyni tekhnologiyi i zasoby navchannya [Information Technologies and Educational Tools]. 2019, vol. 70(2), pp. 141–154. DOI: 10.33407/itlt.v70i2.2657.

Isychko L. V. Dydaktychni pryntsypy fizychnogo modelyuvannya yak metodu piznannya v kursi medychnoyi i biologichnoyi fizyky [Didactic Principles of Physical Modeling as a Method of Cognition in the Course of Medical and Biological Physics]. Suchasna medychna osvita: metodologiya, teoriya, praktyka [Modern Medical Education: Methodology, Theory, Practice]. 2020, pp. 98–100.

Alexandru Morega, Mihaela Morega, Alin Dobre. Computational Modeling in Biomedical Engineering and Medical Physics. Elsevier Science, 2020. 314 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-23